VIDEO: Rýchla Gorila ťahá vlaky
Trnava
TRNAVA – Mesto sa vďaka svojej geografickej polohe dostalo doprostriedka rýchleho železničného koridoru. Po tratiach päťdesiat kilometrov na Bratislavu a opačným smerom na Nové mesto nad Váhom budú niektoré súpravy premávať až stošesťdesiatkou.
Inauguračná jazda rýchlika Gerlach stošesťdesiatkou. Foto: Vladimír Kampf
Na inauguračnej jazde v pondelok 13. decembra ťahal rýchlik Gerlach tridsaťročný elektrický rušeň. Železničiari mu hovoria ľudovo Gorila. Rakúska firma Thales aj do neho namontovala zariadenie, ktoré komunikuje s traťou a prispieva k bezpečnej prevádzke aj keď rušňovodič nevidí ani na krok.
Zabezpečenie bezproblémovej premávky po celej Európskej únii vyžaduje nahradenie existujúcich národných zabezpečovacích systémov európskym štandardom. Po celom koridore sú namontované snímače, ktoré rádiovým signálom odovzdávajú informácie o trati a podmienkach na nej priamo do lokomotívy.
Tridsaťročný rušeň s moderným zariadením. Foto: Vladimír Kampf
Skúšobné jazdy s maďarskými a rakúskymi lokomotívami začali už v apríli tohto roku. Prvý vlak s cestujúcimi potiahol stošesťdesiatkou rušeň Gorila deň pred inauguračnou jazdou 12. decembra. Cez železničnú stanicu Trnava majú však prechádzajúce vlaky rýchlosť obmedzenú.
Železničiari sľubujú, že IC Kriváň, Gerlach a Tatran budú v úseku medzi Svätým Jurom a Novým Mestom nad Váhom rýchlejšie o 8 minút a medzi Novým Mestom nad Váhom a Račou ušetria cestujúcim až 9 minút.
Na Slovensku zatiaľ máme len jednu mašinu schopnú bezpečne ťahať vlaky 160 km/h..
Slovensko bola posledná krajina v centrálnej časti Európy, ktorá dokázala aj prakticky využiť moderné železničné trate, ktorých má poskromne. Minister dopravy Ján Figeľ zhodnotil, že takéto „úsečky“ nie sú všetko, ale treba stavať aj ďalšie koridory.
20. 12. 2010 17:22