V núdzi pomáha monitor
Reportáže
Je to jednoduché. Stačí pokriviť zopár plechov, poskladať ich, nastriekať, osadiť motor a interiér a hotovo. Ďalšie auto z Trnavy jazdí po svete.
V montážnej hale robia všetko manuálne okrem inštalácie čelného a zadného skla. Foto: Michal Hlavatovič
Trnavská automobilka robí v súčasnosti dva modely: Peugeot 207 a Citroën C3 Picasso, ktorý sa vyrába exkluzívne iba v trnavskej fabrike PSA. Denne vyjde z výrobného pásu 870 áut. Tritisíc zamestnancov pracuje v dvojzmennej prevádzke. Od minulého roka je ľudovo zvaný „Pežót“ najväčším automobilovým výrobcom na Slovensku. Vyrobili tu takmer 205-tisíc áut.
Nestabilný trh
Výroba áut v Trnave má štyri výrobné prevádzky: lisovňu, zvarovňu, lakovňu a montážnu linku. „Fabrika zaberá dva kilometre štvorcové, čo je približne rovnako veľká plocha, na akej leží Monako,“ približuje Anna Maťová z oddelenia externej komunikácie, ktorá nám robila po fabrike sprievodkyňu.
V čase vrcholnej výroby a objednávok pracovala popoludňajšia zmena s hodinovým nadčasom a fabrika denne vyrábala viac než deväťsto áut. „Automobilový trh je v súčasnosti veľmi nestabilný. V tomto štvrťroku sme zatiaľ mali tri nevýrobné dni. Prvý štvrťrok sme však mali veľmi silný aj s pracovnými sobotami a s hodinovými nadčasmi. V druhom štvrťroku sme mali jedenásť nevýrobných dní, ktoré sme využili na školenia zamestnancov.“
Od zvárania plechov trvá výroba jedného auta v Trnave približne dva dni. Foto: Michal Hlavatovič
Obmedziť chyby
Najprv privezie kamión ťažkú dvadsať až tridsaťtonovú rolu plechu. Anna Maťová sa na mňa škaredo pozrela, keď som skonštatoval, že to všetko začína pokrivením plechov. „Nastrihaním plechov a lisovaním dielov,“ opravila ma nekompromisne.
Vo vnútri fabriky treba byť pozorný, kde potrebujete aké ochranné prostriedky. Niekde stačia topánky, plášť a spevnená šiltovka. Inde si musíte nasadiť aj okuliare. Bezpečnosť pri práci je tu dôležitou súčasťou výrobného procesu.
Pred dvoma rokmi som sa dostal do haly rumunskej Dacie. Na výrobných pásoch v Loganoch spali robotníci. V našej PSA zamestnanci túto výhodu nemajú. Zato majú kopu iných. A aj k poriadku majú hlbší vzťah. Separujú všetok odpad na opätovné využitie.
Výroba každej súčiastky začína kontrolou a skúškou kvality. Foto: Michal Hlavatovič
V automobilke sa snažia čo najviac obmedziť chyby. Každý proces kontrolujú a nepodarky okamžite putujú na zošrotovanie. Modernú lisovňu, ktorá vyrába diely aj pre iné závody vo svete, by im mohli zamestnanci iných fabrík závidieť. Je výkonná a najmä tichá. Netreba v nej mať ochranu na ušiach. Jeden dvetisíctonový a štyri tisíctonové lisy nerobia žiadny poriadny rachot. Väčšina plechov pochádza od rakúskeho dodávateľa. Košický U. S. Steel žiaľ nedokáže naťahať požadované pásy ocele.
V lisovni je problémom aj väčší prach či pevnejší vlas. Na výrobku totiž zostane ryha. Všetko musí byť dokonale čisté. Lisovacie nástroje menia podľa potreby, veľké zásoby nerobia. Rovnako to funguje so všetkými súčiastkami a aj autami na výrobnom páse. Idú za sebou tak, ako ich zoradí systém podľa objednávok. Treba zladiť všetky požadované detaily zákazníkov. To v PSA nie je žiadny problém.
Lisovňa pracuje na štyri zmeny. Vyrába aj pre závody vo Francúzsku, Španielsku a Brazílii. Foto Michal Hlavatovič
Konečne svadba
Všetky diely konštrukcie a karosérie auta spojí na konci zvarovne linka z ktorej putujú do lakovne. Miestu spojenia karosérie a podvozku hovoria svadba. Ešte pred tým ich zopár rozstrihajú a zničia, aby vedeli, ako držia pokope a aké sú kvalitné. Dôležitá je trebárs aj presná veľkosť špár. Všetko, čo nevyhovuje normám, musí z výroby preč. Potom v montážnej hale odmontujú najprv z pekných farebných autíčok všetky dvere a odnímateľné časti, aby sa im ľahšie montoval motor a výbava.
Ak niektorý zo zamestnancov na linke nestíha, prichádza na rad špecialista, ktorému hovoria monitor. Ten je za normálnych okolností len v pohotovosti. Je schopný okamžite pomôcť či nahradiť ktoréhokoľvek pracovníka z jeho skupiny. Monitora používajú aj pri odchode na toaletu. Fajčiari však majú smolu, pre nich tu náhrada nie je. „Každý z pracovníkov na linke je zaškolený na štyri až päť postov. Po prestávke sa striedajú, aby nerobili stále to isté. Ľudí striedame aj tak, aby si nezaťažovali stále rovnakú časť tela.
Spolu s autom sa po halách pohybuje aj magnetický čip, ktorý odovzdáva presné informácie o budúcom hotovom kuse.
Všetky súčiastky musia do hál prichádzať v presnom poradí. Foto: Michal Hlavatovič
Strážničkovia smajlíčkovia
Nad kvalitou výroby bdejú strážničkovia smajlíčkovia. Každá partia dostane symbol usmiatej a neusmiatej tváre podľa toho aké problémy mala. Anna Maťová ma presviedčala, že takých so zvesenými kútikmi úst nemajú. Smajlík je dôkaz kvality.
Zamestnanci fabriky si môžu kúpiť autá so zľavou aj tridsať percent. Nárok na kúpu auta im vzniká raz do roka. K dispozícii pritom majú aj firemnú lízingovku.
Mimochodom: Riaditeľ trnavskej fabriky sa vozí v Peugeote 4007. Vraj je to pre to, že má väčšiu rodinu a miestne vozidlá by mu boli malé.
Z trnavskej automobilky každú hodinu pracovného času vyjde 57 áut. Foto: Michal Hlavatovič
Na konci výrobných hál sú kontrolóri, ktorí dôkladne prezrú a ohmatajú každú časť auta. Zložité to majú najmä tí na samom konci. Naučenými grifmi hladkajú, ťahajú a skúšajú každú vec v kabíne, potom vystúpia z auta, zabuchnú dvere a idú do ďalšieho. Jedna zo zamestnankýň sa smiala, že si po zaparkovaní pred hypermarketom všetko skontrolovala, kľúče hodila do kapsičky na dverách, ako mala vo zvyku, zabuchla bez zamknutia a odišla nakupovať. Zvyk je zvyk.
04. 01. 2011 20:22