Z trnavských ciest vymizli zebry, niektoré priechody takmer nevidieť
Trnava
TRNAVA – Viditeľnosť viacerých priechodov pre chodcov v meste je po zime mizerná. Sú miesta, z ktorých sa značenie takmer celkom vytratilo.
Bučianska ulica v Trnave. Aj tento priechod na frekventovanej cete by si zalúžil premaľovať. Foto: Darina Kvetanová
Len pozostatky po vodorovnom značení zostali na Bučianskej ulici, ktorá je štátnou cestou. Elena Knížatová tadiaľto vyprevádza každý deň syna Lukáša do škôlky. „Mnohí vodiči tu prekračujú povolenú rýchlosť a na chodcov neberú ohľad. Hlavne ráno máme problém prejsť na druhú stranu,“ hovorí. Slovenská správa ciest plánuje obnovu vodorovného značenia na cestách v jarných mesiacoch.
Podobne vyzerajú aj značenia na mestských cestách. Príkladom je Spartakovská ulica. Priechod vodič ťažko spozoruje za bieleho dňa, nieto ešte po zotmení alebo za hmly. Roman Stacho z odboru dopravy a komunálnych služieb povedal, že na mnohých miestach by mali byť pre väčšiu bezpečnosť priechody pre chodcov zabezpečené špeciálnym značením. To je však zároveň nákladnejšie. Kým štandardné značenie vyjde v priemere 62 eur, trvalé termoplastické reflexné značenie, aké je napríklad na Clementisovej a Okružnej ulici medzi dvomi kruhovými križovatkami, stojí takmer 1200 eur. „Z minuloročného rozpočtu nám nevyšlo ani na obnovenie značení na parkoviskách. Spolu s cestnými vodorovnými značeniami ich obnovíme až teraz na jar,“ objasňuje Stacho. V zahraničí sú bežné s reflexnými prvkami, v Trnave takýto nenájdete. „Len jeden by stál takmer sedemtisíc eur. Po technickej stránke problém nevidím, či sa ale do investície pustíme, je na rozhodnutí vedenia mesta,“ dodal Roman Stacho.
Primátor Trnavy Vladimír Butko pripustil, že pri aktualizácii rozpočtu by Mesto mohlo uvoľniť peniaze na bezpečnejšie priechody. „S viceprimátorom sme hovorili o potrebe lepšie zabezpečiť aspoň najnebezpečnejšie miesta,“ uviedol Butko. Ako však povedal Peter Hlbocký, odbor územného rozvoja a koncepcií MsÚ Trnava zatiaľ takéto miesta nevyhodnocoval. „Štatistiku o nehodovosti na priechodoch nevedieme, robíme len návrhy na bezpečnosť. V prípade širokých ciest, akou je napríklad Spartakovská ulica, by bolo potrebné vyhotoviť ostrovček uprostred vozovky, ktorý by ju predelil. Chodci by mohli pozornejšie sledovať každú stranu, z ktorej autá prichádzajú. Reflexné a výraznejšie značenia priechodov by zase pomohli na miestach so zníženou viditeľnosťou pre chodcov i vodičov,“ objasnil Hlbocký.
26. 02. 2011 18:42